Kweeperentaart in finale Kasteelprijs 2024

2024-04-03 11:39:00

Museum Martena heeft samen met Kasteel Cannenburch en Landhuis Oud Amelisweerd de meeste stemmen opgehaald voor het 'Beste Kasteelrecept van 2024'. Dat betekent dat we in de finale staan, en dat hebben we aan u te danken!

De driekoppige jury bestaande uit stichting Dag van het Kasteel voorzitter Nathalie van Verschuer, chef-kok London Loy en culinair historicus Manon Henzen komt in april langs om ons recept van de kweeperentaart aan een proefondervindelijke test te onderwerpen. We kijken ernaar uit om hen te verwelkomen en ons recept te laten proeven. De jury maakt op donderdag 16 mei de winnaar bekend, tijdens de officiële aftrap van Dag van het Kasteel: de Pinksterweekend editie. De winnaar ontvangt €10.000 en draagt de titel ‘Winnaar VriendenLoterij Kasteelprijs 2024’. De nummer twee en drie gaan niet met lege handen naar huis: zij krijgen respectievelijk €5.000 en €2.500. Onder de stemmers wordt een kasteelovernachting bij Kasteeltje Hattem (LB) + diner voor twee personen verloot.

Museum Martena wil met de eerste prijs een terras realiseren in de prachtige Martenatuin. Op het pleintje achter het stadskasteel zou een terras kunnen komen met uitzicht op de parkachtige tuin, die in de negentiende eeuw door de tuinarchitect Roodbaard is aangelegd. In de lente bloeien de stinzenplanten hier volop. Natuurlijk zouden we dan ook de kweeperentaart willen serveren bij een goede kop koffie of thee. De plaatselijke bakker Korenbloem Schaafsma heeft de taart al in het assortiment opgenomen.

Wij danken iedereen die heeft gestemd op de taart, ons heeft geholpen met flyeren of promotie en het woord heeft verspreid. Wat hartverwarmend om te zien dat u met zovelen op ons gestemd hebben!